torsdag, december 18, 2008

Julens hälsomyter krossas...

Nja, tror inte riktigt på allt som dom säger här.
Men lite är jag helt säker på att dom har rätt i.
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20081218/ARTIKLAR/545789433/1159/&/Julens-halsomyter-krossas
Där var länken, den går till Kristianstadsbladet.

Julstjärnor, blomman, är inte giftig. Det viste jag redan. Har katter som ätit det men ej ens blivit lite dåliga i magen, men JAG tänker inte ens smaka på blomman ändå. Men jag tror att barn som är små inte heller blir dåliga att få i sig ett blad eller två. Tror Freddan gjorde det när han var liten, men han åt ju lite allt möjligt ibland när han kröp omkring och aldrig blev han dålig pga det.

Att äta på natten är inte heller farligt, det som är farligt är att inte göra av med energin som man stoppar i sig. Gör man bara det så är det bara att äta när man är hungrig, det är så jag lever och ni som följt min blogg eller känner mig vet att jag inte lider av någon fetma trotts att jag äter både onyttigt och mycket...
Många som äter på natten gör det nog bara för att dom är uttråkade och inte kan sova, jag kan själv göra så ibland men sen är min kropp så aktiv så jag gör ju av med det igen, men många gör inte det i det samhälle vi lever i idag.

Huvudet är inte det ställe där värmen stiger ut ut kroppen... Tror många, även jag, fick höra det när man var lite och inte ville ha mössa. Sen är det ju inte bra att frysa om huvudet, men så länge man inte fryser om huvudet så hjälper inte mössan en att behålla värmen i resten av kroppen. Man måste klä sig bättre om den kroppsdel man fryser om, själv brukar jag klara mig ganska bra utan mössa, men sen jag klippte håret så har jag fått börja använda mössan oftare.

Tydligen finns det inte heller ett bra sätt att bota en bakfull person. Alla har sina små knep att bli piggare men det enda som troligen hjälper är att inte dricka så mycket. Men gör man det ändå så är det bara att vila bort det och se till att dricka mycket så kroppen får vätska och sen äta så kroppen orkar bryta ner all alkohol. Fast detta är ju inget problem för mig då jag festar typ 2-4 gånger per år och försöker alltid att bara dricka så mycket/lite som jag tål, jag är ju superkänslig så det krävs inte så mycket för att jag ska bli lagom rolig.

Nu till det sista i raden av myter dom knäckte... Socker ger inte hyperaktivitet hos barn. Jag har lite svårt att tro att det inte gör det. Har liksom sett effekterna på just mitt barn. Kanske inte hyperaktivitet men dock svårt att koppla av och så. Socker är ju inte farligt i lagom doser, men när ett barn fått lite förmycket i sig så kommer sockerkicken... Inte bara barn som får den ju, jag får det med.
Men att barn blir lite hyperaktiva i grupp är inte alls konstigt och det behövs verkligen inget socker för det. Barn leker ju och så trissar dom upp varandra och så ökar tempot och tillslut kan dom inte stoppa sig och då blir det för mycket bara. Man får som vuxen bara se till att barnen lugnar sig i tid och ser till att dom har något att göra.

Nej, det var det jag hade att säga om detta... kanske kommer mer sen en dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

intressant...
kram!
Jezzz

Maria sa...

Jag kämpar med att försöka hitta något intressant då och då för att inte bara snacka om mig och min ganska så trista vardag.
KRAM