onsdag, mars 27, 2013

Min AF-kontakt

Jag har sedan jag fick värken haft problem med AF (arbetsförmedlingen), dom har sagt att dom inte kan hjälpa mig på något vis alls. Så jag har skippat ha kontakt med dom.
Men förra veckan så gick jag dit igen för att se om dom har ändrat sig.
Det hade dom, eller jag kom iaf till en annan handläggare och fick snabbt skrivet ihop en handlingsplan. Hon skickade även efter läkarintyg (LuH) på både min värk och min ADD för att se vad jag har för arbetsförmåga enligt läkarna. Det finns möjlighet att läkarna vill träffa mig för att skriva dessa intyg men vi får se.
När intygen kommer in så ska jag träffa en handläggare på AFs rehangrupp och planera in en arbetsträning där man börjar lite lågt och sedan ökar antalet timmar för att se hur mycket jag faktiskt klarar av.
Min arbetsprövning kommer troligen att ske på ett företag här i stan som heter Kristianstad Lego AB och har just arbetsprövningar som inrikting, så där finns olika grupper inom det och jag hamnar nog i ledsagarservicen.
Fram tills detta är klart ska jag fortsätta söka de jobb som jag själv anser att jag kan ta, eller iaf vilka jag tror man ska kunna anpassa efter mig och min värk.

Detta är första gången som det känns som om AF faktiskt försöker hjälpa mig vidare i arbetslivet...
Jag kom iaf ut från AF efter ett 40 minuter långt samtal och var GLAD och NÖJD, det är inte den känslan man brukar ha när man går där ifrån.

Läkarintygen kan ta några månader att komma in tydligen, men jag hoppas på att mina läkare är ganska snabba. Får nog ringa om en vecka och kolla hur det går. Jag är sugen på att sätta igång med allt.

2 kommentarer:

jenny sa...

Vet hur du känner har varit i samma sits som dig. Men ett varningens ord för lego jag sätter inte min fot där igen.

Maria sa...

Okej, jag får se hur det blir där. Jag vill mest veta vad dom säger och man måste börja någonstans. Beror kanske på vem man får som kontakt på alla ställe.