fredag, januari 11, 2013

3653 dagar

Ja, så gammal blir Fredrik idag.
Man brukar även säga 10 år.
Det brukar räknas som lång tid, men för mig har det gått mycket fort.
Dagen han föddes minns jag som igår.

Jag åkte till sjukhuset vid 8 på morgonen.
Skulle bli igångsatt så dom tog lite tester och kollade en massa på magen om jag var redo eller behövde vissa mediciner. På förmiddagen så tog dom hål på fosterhinnan och gav mig värkförstärkande dropp till början i ganska låg dos.
Sen var det bara att vänta. Sysselsätta mig så gott det gick utan att lämna avdelningen och att springa runt på förlossningen var inte så kul för i alla rum hördes det hur ont det gjorde på de andra kvinnorna. Skrämmande, så jag stannade på mitt rum.
Och med bebisen hände inget.
Fick äta lite, fika lite, prata med läkaren, träffa en narkosläkare...
Dagen kröp fram och jag bara längtade tills bebisen skulle vara ute.
Vid kl 16 började jag känna värkar, men dom sa att det inte var mina egna utan att det endast var pga läkemedel.
Vid kl 18 drog det igång lite mer allvar. Även jag kände skillnaden.
Bara att vanka vidare och jag var kopplad till fler maskiner nu så nu kunde jag inte gå långt. Passade på att gå på toa och lite sånt innan det hände mer. Fick mer och mer ont av sammandragningarna.
Vid kl 20.30 fick jag EDA (ryggmärgsbedövning).
Efter detta kunde jag röra mig fritt igen.
Så vid kl 21 när jag stog upp och försökte få allt att gå snabbare så blev jag helt matt och höll på att svimma samtidigt som jag kände att jag ville krysta. Larmade direkt på barnmorskan.
Hon trodde mig inte, för så här snabbt ska det inte gå...
Men hon gick med på att undersöka mig och sa helt snopet att "Visst här händer det saker, bara kryst du!"

Hjälp nu var det dags!!

Jo, jag kryste och kämpade. Lustgasen mådde jag skit av så den skippade jag.
Och kl 22.03 kom det en liten gosse.



Och här var tanken att jag skulle lägga in en bild på Fredrik som nyfödd me Blogger sammarbetar inte alls så det fick bli en annan där han är några månader. Men det är inte en bra bild detta heller så jag ska försöka lägga in den tänkta bilden lite senare.

Inga kommentarer: