lördag, november 10, 2012

Sjukhusbesök

Ebba vaknade i natt igen och var ledsen, flera gånger...
När hon legat hos mig en stund så började jag märka en misstänkt lukt.
Efter vi stigit upp och Ebba ätit frukost så ringde jag 1177 och frågade dom hur jag skulle göra. Den snälla sköterskan där tyckte att vi skulle göra som vi gjort innan, dvs ta oss till akuten för kontroll.
Så jag packade väska för att vara där ett tag, lika bra att förbereda när man kan.
Vi kom till akuten och blev skickade till barnakuten.
Satte Ebba i min famn med en mugg under som hon skulle kissa i. Sköterskan kollade temp, blodets syresättning och puls. När Ebba lyckats kissa en liten skvätt i muggen så tog hon ett prov som heter CRP.
Kisset visade på urinvägsinfektion fast att siffrorona inte riktigt stämde och CRP var lite högt, men då vi säkerligen kom in ganska tidigt så var det inte så konstigt att det inte var högre. Läkaren kom sedan in och kollade Ebba, kände och klämde på mage och lyssnade på lungor och hjärta, tittade henne i öron och mun. Det såg fint ut allt.
Han sa att hon borde vara en tålig tjej som kan göra allt detta utan att vara ledsen och det är hon ju. Så länge hon fick titta på så sa hon inte ett ljud, inte ens vid stick i fingret blev hon ledsen.
Fick utskrivet Cedax som är ett ganska generellt antibiotika som tar många olika bakterier, hon har fått detta förut vid infektioner. Ska på återbesök på onsdag och då kissa i burk och göra stick i fingret igen.
Så nu ska Ebba bara krya på sig. Blir nog dagis som vanligt i veckan ändå, utom onsdag då vi ska vara på CSK på förmiddagen.

Inga kommentarer: