fredag, september 16, 2011

Hemma

Kan säga att det är skönt att komma hem.
Nu har man levt i en liten sjukhusbubbla igen så nu när jag kom hem så fick jag migrän. Men det går över.
Så vad har hänt då.
Jo, i tisdags så var vi ju på den där urinblåseröntgen som gick så bra. Urinprov och odling skickades iväg.
På natten sen blev Ebba lite gnällig och orolig. Åt som vanligt men ändå var det något som inte stämde.
På förmiddagen tog vi det lugnt för vi hade ju sovit så dåligt.
Vid klockan 12 så tog vi tempen första gången och då hade hon 38,5 grader.
Vi började genast fixa med barnvakt och allt som behövdes för att kunna dra till sjukhuset.
Innan vi gick till sjukhuset så tog vi tempen igen och då var det samma.
Kom till akuten vid kl 15.
Urinprov och odling skickades. På snabbtestet såg man att hon hade en urinvägsinfektion.
Beslut om inläggning togs och droppnål skulle sättas.
Jag och T berättade att det har funkat bra att sätta i foten innan. Men hon ville testa i huvudet först.
Det kärlet sprack.
Hon testade i handen.
Det kärlet sprack.
Hon kallade in en annan som skulle försöka.
Vi sa åter igen att det har funkat i foten innan.
Hon testade på andra sidan i huvudet.
Kärlet sprack...
Gissa nu var dom testade...!!!
Ja, det var i foten.
Det funkade...
Det gick iaf att få in vätska där, men inte att ta ut blod till blodproven som skulle tas.
Dom stack i armvecket och dom fick så mycket blod att det räckte och blev över...
Vi blev skickade till avdelningen som vi skkulle ligga på.
Ebba fick sin antibiotika intravenöst och det gick bra, fast att hon inte gillade det.
Hon fick även Alvedon mot febern som genast gick ner lite.
Så här pågick det hela natten.
Nytt urinprov på morgonen.
Kan säga att det är ganska klurigt att få en bebis att kissa i en plastmugg.
Detta provet visade på att infektionen blivit starkare, men det var inget vi skulle tänka på då vi kom in så pass tidigt.
Förmiddagen gick och sen var det dags för nytt ultraljud.
Sedan var det bara att vänta på svaren från ultraljudet och röntgen som tagits dagen innan.
Ebba sov och åt och hade det ganska bra på sjukhuset.
Själv hade jag urtråkit. Men jag sov gott den natten.
Nytt urinprov nästa morgon, denna gången fick jag hjälp av T som hade hunnit komma dit då efter att ha fått Fredrik till skolan.
Ebba bajsade i muggen så det blev byte av den, men sen fick vi ett prov som visade att hon blivit bättre.
Läkarna hade fått svar på undersökningarna.
De visade att Ebba har lite problem även på vänster sida. Det är så att urinen går tillbaka upp när Ebba kissar så klaffarna som ska hidra det funkar inte som dom ska. Problemet finns även på den friska sidan men inte lika mycket. Det kan bero på att klaffarna är omogna och fixar sig själva, men det är inte säkert.
Bilder och allt är skickat till barnkirurgerna i Lund som ska lämna svar nästa vecka.
Vi fick gå hem från sjukhuset men ska fortsätta ge lite starkare antibiotika, men nu oralt.
Recepten hämtades och nu är vi hemma och ska hålla helg.
Hoppas nu att Ebba slipper fler runder till sjukhuset pga detta, men risken är stor att hon får fler urinvägsinfektioner. Men nu vet vi ju hur vi ska göra så det är bara att gå till akuten och köra samma visa även den gången.

Sen vi kom hem har Ebba bara sovit och sovit. Tror även hon tycker det är skönt att vara hemma.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej jag heter Joanna är är 23 år.
När jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppet hjärtat om mitt liv med diagnosen och allt vad det innebär för att folk ska få mer förståelse och insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder.
Så besök gärna min blogg:)
kram