onsdag, juli 27, 2011

Händer här hemma...

Även om det inte verkar som det händer så mycket här hemma så har det ändå varit några stora saker.
I söndags kväll så fastnade Mini med tassen i tvättkorgen och fick panik så jag gick för att hjälpa henne. Hon bet mig i handen, rakt på långfingerknogen och den ena tanden gjorde så det gick hål. Såg inte så farligt ut på kvällen, men på morgonen var jag svullen och öm som om där var ett blåmärke, men inga färgändringar i huden. Ringde VC och fick en extratid där ganska så akut fast att dom var fullbokade. Läkaren tittade i ca 30 sekunder på handen och sa att jag var i riskzonen för att få inflammation i leden då det såg ut som om tanden gått rakt in i den och det är FARLIGT. Han skrev ut starka antibiotika till mig för detta. Efter det blev det en kort runda till stan med T och Ebba (Fredrik var hos mormor).
T bokade tid hos tatuerare och får nu vänta ett tag innan det.
Efter det åt vi på stan och min hand gjorde mer och mer ont...
Sen var det dags för Ebbas ultraljud på hennes njurar. Det var på röntgen på CSK och hon lyckades kissa ner hela britsen INNAN undersökningen. Så torka där och tvätta av henne lite snabbt, sen började läkaren undersöka henne. Ebba låg stilla och var så duktig hela undersökningen fast att jag höll henne i fötterna och T i händerna och sträckte på henne. Läkaren var en lite udda typ och jag gillade inte honom alls, men det är ju inte han som kommer ha hand om det som har med Ebbas njurar att göra så det är bara att släppa det han sa där och istället lyssna på Neonatals läkare. Jaja, undersökningen gick bra iaf och det blev bra bilder som hennes läkare i Lund ska titta på i morgon.
Efter detta så körde vi hem och T hämtade Fredrik och jag och Ebba gick hem för jag hade så ont i min rygg efter att ha suttit fel när jag höll hennes fötter.
Vi fick besök den kvällen av AE och lilla AE, Fredriks lillasyster ville ju träffa sin lånesyster. Alla barnen blev fotograferade tillsammans och AE fick hålla Ebba länge, hon sov gått i AEs famn. Lilla AE och Fredrik lekte på hans rum, dom hade inte träffats på nästan 3 veckor... Det är en evighet för dom.

Igår var mamma här och träffade Ebba igen, lyckades hålla henne utan skrik denna gången, Ebba somnade tom i hennes famn. Mysigt för mormor.
Efter det så tog vi en promenad med vagnen, Fredrik cyklade och Ebba sov... Mamma och jag snackade för hon följde med på rundan. T som stannade hemma var huslig och damsög hela lägenheten.
Efter det så blev det en tur till Maxi för storhandling. Vi hade Ebba i hennes vagn och hon sov (som vanligt) igenom allt och märkte inte att vi var där.
När vi kom hem fick vi besök av min syster och hennes man. Ebba fick en fin Spöket Laban snuttefilt-figur. En sån där gosedjuret sitter i mitten av en filt. Den är dock stor som ett täcke till henne så hon har den som lite tjockare filt i vagnen så länge. Blir säkert en riktig snutte av den sen när hon blir lite större. T gjorde fika och vi satt och snackade ganska länge och bara hade trevligt, både min syster och hennes man fick mysa med Ebba, men sen verkade hon få lite magknip.

Idag har vi bara varit iväg och fixat lite tråkiga ärenden, pratat en massa i telefon och fått första tiden till BVC. Dom ska börja med ett hembesök på fredag. Ska bli spännande och se vad dom säger och om det har ändrats sen jag fick Fredrik.

Mellan allt detta så sover vi, äter, fixar här hemma och jag pumpar... Ebba får inte tag ordentligt så jag får pumpa ut mjölken så hon kan få den i sig. Samt att hon får extra ersättning också. Men nu sen jag började med antibiotikan så får Ebba tydligen magknip så hon ska bara få ersättning så länge jag äter dom, men jag ska fortsätta pumpa ut så hon kan få mitt sen igen. Hoppas bara att det är det som räcker, för magknip är inget kul alls.
Ebba sover för det mesta, men har idag haft mycket vakentid så både jag och T har fått mysa och prata med henne långa goa stunder. Men mycket av tiden hon varit vaken har hon också knorrat ganska mycket för magen. Men det hoppas vi att det blir ändringar på nu med bara ersättning.
Fredrik är en super duktig storebror och gör allt han kan för att Ebba ska ha det bra. Vaktar katterna, hämtar saker och hjälper oss så mycket han bara kan. Helt utan press från oss. Vill han inte så måste han inte. Han säger god morgon och god natt till Ebba varje dag och han säger att han älskar henne.
Både jag och T försöker ägna oss tid till bara honom varje dag också och jag tror vi lyckas bra. Men visst tycker han att lillasyster tar mycket tid, han säger inte det rakt ut, men jag ser det på honom ibland. Men sen vill han ändå vara med när blöjan byts och sånt.

Oj, vad mycket jag skrev. Ska nog försöka skriva lite oftare, men kortare i fortsättningen.
Kram på er!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sa läkaren som ni inte tyckte om?
Jag tror att det lika väl kan vara ersättningen som hon får ont i magen av, inte din bröstmjölk..
Sa läkaren att hon kunde få ont i magen av din antibiotika fastän att hon själv får det varje dag?

//MZ

Maria sa...

Läkaren sa att storleken på njuren inte var viktig utan bara att den är förstorad... Men läkarna har hela tiden sagt att den får INTE blir för stor...
Läkaren sa att hon troligtvis skulle få ont i magen av min antibiotika, även om hon inte får det av sin egna, den jag har fått är så stark nämligen. Riktig "hästdos"...