söndag, juli 24, 2011

Ebba

Jag har varit lite tyst i bloggen de senaste 2 dagarna. Har haft lite annat för mig samt att jag faktiskt inte orkat. Så jag tänkte att nu var det dags för en liten uppdatering.

Efter lång väntan på förlossningen med värkförstärkande dropp så togs det hål på fosterhinnan ca 11.15 i fredags. För er som är intresserade kan jag meddela att där var MASSOR med vatten, blött i hela sängen och ner på golvet.
Efter detta satte värkarna igång på allvar. Vid ca 13 så tog jag emot lustgas. Hade sagt innan att jag inte ville ha det alls för jag mådde så illa av det sist. Men hon lovade att hon började lugnt med det och det stämde, vet inte hur många procents blandat det, men det räckte, jag kunde slappna av och det tog udden av smärtan. Så jag kunde kämpa på ett tag till.
Vid kl 14 så var det dags för ryggbedövning av typen Spinal. Finns lite olika men detta är en sån dom oftast ger omföderskor då det är en spruta som varar 2-3 timmar. När jag fått den så fick jag en Piggelin, svalkande och gott.
När glassen var slut så gick det fort.
Krystvärkarna startade 14.30. Skriver bara att här var jag redo att gå hem...
Ebba kom 15.02.
På med nr på mig och Ebba.
T klippte navelsträngen och hon blev avtorkad lite. Sen kom hon till mig igen.
Ut kom moderkakan och den såg lite sliten ut, men hela verkade vara med.
Inga stygn behövdes när jag blev undersökt. Bara små och ytliga sprickor.
Ebba vägdes och mättes till 3250gram och 49cm.
Hennes APGAR (ni får googla själva) var 10 poäng av 10 möjliga, en perfekt flicka.
Vi fick fika och läkaren tittade lite snabbt på Ebba.
Hon fick antibiotika för hennes njurbekymmer.
Timmarna här bara försvann...
Runt kl 21 så kom vi upp på BB där vi hamnade i ett "dubbelrum" vägg med öppet vid taket och draperi mellan delarna, vi var dock själva.
Natten rullade på med ett par blöjbyten men annars så sov tjejen gott.
Tidigt på morgonen kom det någon till "andra sidan" av rummet.
Jag fick svårt att sova efter det.
Men morgonen och dagen rullade på ganska bra.
Försökte amma Ebba, men hon ville inte ha utan fortsatte bara att sova.
Hon ska nu få antibiotika varje morgon tills läkaren säger att hon slipper. Får det via munnen så man sprutar bara in det med en liten spruta så hon får svälja det.
Man lever i bubbla på BB så när saker egentligen händer är lite svårt att säga...
Men vi uppfattade att det var hemska saker som hände i Norge.
Datorn var igång ganska sporadiskt.
Mamma kom på besök med Fredrik så han fick träffa sin syster.
På eftermiddagen så kom "grannens" familj på besök, kul för dom, men barnen trodde att det var fritt fram att leka där uppe hur som hellst och sprang även in till oss...
Vi frågade om man kunde göra något så jag fick vila. Vi bytte rum!!
Härligt med nytt rum, det var ett enkelrum. Härligt.
Tommy åkte hem och duschade och lite sånt, tog med sig Fredrik och mamma tillbaka på besök och sen åkte dom hem tillsammans igen.
Jag var nu själv med Ebba men vi myste för fullt.
Kämpade vidare med maten.
Natten gick och hon var ledsen.
Amningsnapp testades och det hjälpte inte.
På morgontimmarna så gav jag upp och bad om något annat.
Matade Ebba med kopp (medicinmugg) och hon drack och blev nöjd.
Gav henne antibiotikan och hon sov vidare.
Jag försökte vila. T och Fredrik kom och fixade frukost till mig.
Amningen funkade bättre sen efter detta.
Ebba blev ganska nöjd.
Läkaren tittade på henne i förhoppning om att vi skulle få åka hem.
Ordinerade tillmatning för att hon nu bara vägde 2890gram.
Så nu skulle jag amma först och sen ge tillägg. Men det kan jag ju göra hemma.
Men vi skulle få bli utskrivna.
Tid till UL av Ebbas njure blev beställd och dom ska ringa i morgon en stund innan vi ska in och då är det bara att sätta sig i bilen och åka.
PKU-testet togs, hörseltestet gjordes och vi packade ihop oss och åkte hem.

Där är vi nu.
Jag är trött och Ebba sover mest, men det är SÅ SKÖNT att vara hemma.

Inga kommentarer: