fredag, juni 10, 2011

På BB

Ja, nu har jag kommit till BB.
Känns konstigt att vara här när Bebis fortfarande ligger i magen.
Vad är det då som har hänt?
Jo, nu ska jag försöka förklara allt lite bättre.

För några veckor sedan började jag få kraftigare sammandragningar med ett tryck neråt, var inne på kontroll av livmoderhalsen och den var fin och hade inte börjat bli kort.
Men i fredags så började sammandragningarna bli ännu kraftigare och regelbunda på kvällen. Och sen de närmsta dagarna där blev dom värre och värre.
I onsdags så ringde jag förlossningen kl 12 och för att få råd och dom ville att jag skulle komma in på kontroll. Sagt och gjort. Jag åkte in och på kontrollen av livmoderhalsen så hade den halverats sen sist samt att jag hade nått gränsen för vad dom anser är till en början av att börja öppna sig. Bebis låg med huvudet neråt och tryckte på också.
Min sammandragningar mättes och allt detta gjorde att jag blev inlagd.
Jag fick en kortisonspruta som ska till Bebis för att lungorna ska utveckla sig lite snabbare så Bebis är redo om något skulle hända. Fick även en spruta Bricanyl som ska minska sammandragningarna. Den hjälpte, men så fort den började gå ur systemet så kom dom tillbaka så då fick jag ett dropp istället.
Droppet var också Bricanyl. Men det får ju sitta och verka en mycket längre tid.
Tyvärr är biverkningarna av Bricanyl såna att jag får hög puls och blir alldeles skakig. Så jag mådde inte så bra och Bebis tyckte inte heller om det. Medicinen går ju tyvärr också över till Bebis, men den är inte skadlig för ett foster. Så det var full rulle i magen och allt sånt.
Sov nästan inget på natten till torsdag och på morgonen så var sammandragningarna tillbaka. Då hade jag sluppit droppet under natten. Men nu kopplades ett nytt. Fick lite högre dos denna gången och hjärtat bankade så det nästan hördes på utsidan och jag fick till och med ont av det i bröstet så vi sänkte dosen efter en liten stund. Fick ha droppet ett bra tag och då gjordes även nya kontroller i magen.
Livmoderhalsen hade nu dragit sig tillbaka igen men Bebis hade lagt sig i säte, typ... Låg lite med ryggen neråt, nästan dubbelvikt. Dessutom så såg man lite frågetecken angående njurarna. Så jag fick gå in och göra ett större extra ultraljud. Där syntes det tydligt att njurbäckenet och uritärerna hade blivit mycket större än förra gången, även jag och T såg skillanden och oron i läkarens ögon...
Han gick och ringde till Lund som tittade på någon bild men vill ändå titta själva på allt så vi ska bli kallade ner där om ett tag. Då kommer vi även få reda på vad dom tycker att vi ska göra åt situationen, kanske blir jag igångsatt lite tidigare så man får göra något åt allt, eller så får Bebis ligga kvar så länge den vill och man fortsätter med kontroller. Men detta var något som gjorde min läkare här lite fundersam så det är klart man oroar sig lite över det.
Men då sammandragningarna nu verkade ha lagt sig så skulle jag bli flyttad till BB där jag sedan skulle testa att aktivera mig.
Kom upp till BB igår, men hade då fortfarande kravet på att vara så sängliggande det gick. Toa och sånt fick jag ju gå på. Men jag skulle hålla mig stilla.
Idag så ska jag röra på mig lite mer och det verkar fungera ganska bra. Har varit i tv-rummet och ätit både frukost och lunch, var ute i korridoren och fixade med datorn så att den funkar som den ska, fick ringa lite samtal om det innan jag fick det att funka.
Men nu är jag som syntes igång med fungerande nät.
T har varit hos mig ganska mycket men nu kommer han inte vara det för att Fredrik ligger hemma och är sjuk. Fredrik har dessa dagar som varit nu varit hos mormor och AE. Dom har hjälpt honom till skolan och allt sånt och det har funkat bra, men jag tror ändå att det blivit en stress och oro som har skapat att han blivit dålig i magen, han är ju en känslig kille på det viset. Han har ju inte fått träffa mig sedan onsdags morgon när jag lämnade honom på skolan. Han skulle få komma hit och hälsa på idag, men det kan han ju inte nu så blir det ännu längre tid. Jag saknar honom massor.
Så idag får jag sitta här på BB själv, men jag får ju som sagt gå runt lite så jag snackar med dom som är i tv-rummet när jag är där. Har fått hälsa på många söta bebisar nu, men alla åker ju hem...
En av mammorna från föräldraträffarna på MVC var på förlossningen samtidigt som mig och jag mötte dom här i morse också. Dom fick inte stopp på hennes förlossning så dom har fått en ursöt liten tjej. Men alldeles för tidigt... Så dom ska nog till Neonatalavdelningen idag.
Men jag känner att det är skönt att Bebis fortfarande vill stanna i magen. Vill ju att Bebis ska växa till sig lite så den blir starkare och mer motståndskraftig mot allt som finns här ute.

Inga kommentarer: