torsdag, maj 19, 2011

Vecka 29

Borde skrivit detta för ett tag sen men har haft lite internetstrul...
Är i varje fall i vecka 29 nu och tiden går fort framåt känner jag.

Enligt www.familjeliv.se är det så här nu:
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.
Bebisen: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Vill inte bli tyngre nu denna sista delen av graviditeten. Har ju redan dragit på mig 13kg. Det är 1 kg mer än vad jag ökade under hela graviditeten när jag väntade Fredrik.
Folk runt mig kan mycket väl ta del genom att känna på magen, men då ska ju Bebis vara vaken också. Den har sin vakentid på helt fel tillfällen för andra än mig. Bebis är vaken när jag ska sova och vissa kortare stunder på dagen och dom träffar man ju liksom aldrig in.
Några BM besök är ju inbokade och sen har jag ju mina UL också så jag blir väl kollad denna gången.
Att Bebisen reagerar på ljud det har jag märkt, även Fredrik har märkt det. En kväll skulle Fredrik säga god natt till Bebisen och han skrek ganska högt men Bebis sparkade som svar. Annars så tror jag att den ligger och tjuvlyssnar på oss hela tiden.
Jag mår ganska bra nu. Är förkyld och har sammandragningar som inte är av denna värld ibland men det är kollat och jag har inte börjat öppna mig. Men jag tror att denna Bebis kommer att välja en lite tidigare än dag vad som är beräknat. Hoppas det annars så vill jag faktiskt att det slutar göra ont.

Annars så rullar det på här hemma. Fredrik går på simskolan och sin vanliga skola och gör tydliga framsteg på båda. Han vågar hur mycket som hellst i vatten nu och dom har varit i den lite djupare bassängen och det var riktigt kul tyckte han. Den är ju bra för där kan dom inte fuska genom att sätta ner fötterna som dom kan i den grunda utan måste verkligen simma, dom fick naturligtvis ha flythjälpmedel, men nu blir det mindre och mindre med sånt. Men han kan simma några få meter nu. Han ska bara lära sig slappna av mer och lita på att han flyter så kommer han att simma fint. Men det är ju 4 gånger till där och sen är det ju snart sommarlov och då hoppas vi på att kunna träna ute.
Fredrik och jag har varit sjuka i några dagar nu, men är friska igen. Förkylda och har haft feber. Inget kul men det är ju sånt som går över.
Igår var jag lite rastlös och då började jag möblera om lite samt rensa bland en massa saker som låg i lådor. Jag slängde hur mycket som hellst och mer är där kvar, men jag tömde faktiskt några lådor helt. Bar in (eller T bar in) en hylla på badrummet. Där är 4 lådor och 2 hyllplan så nu är sakerna på bättre plats inne på toa. Känns bra att ha den där, blev snyggt och känns praktiskt. Bättre plats i badrumsskåpet fick vi också.

Hoppas att alla där ute har det bra trots att vädret kunde varit bättre.

Inga kommentarer: