onsdag, mars 02, 2011

Hur blir man frisk??

Ja, nu sitter man här hemma och är förkyld igen.
Fredrik är ju också kass.
Det är nu lite tröttsamt att alltid vara förkyld.
Jag har testat allt känns det som.
Jag äter vitaminer, äter nyttig mat och vilar.
Tycker inte om att ta en massa mediciner och vet att det inte är så bra för bebisen att göra det heller, så det låter jag bli, men nässpray och alvedon tar jag vid behov. Det är bara det att detta behovet bara blir oftare och oftare.
Så nu ställer jag en allmän fråga...

HUR ska man göra för att bli frisk och stanna frisk???

När vi är förkylda så ser jag noga till att få i oss vätska, salt och en massa nyttigheter. Kroppen behöver ju detta för att återställa sig, det funkar en stund men sen orkar inte kroppen mer.
Har ni några tips på hur man blir av med en förkyldning eller måste jag vänta på våren, sol och värme känns saknad.
Denna vintern har varit hemsk för mig av denna anledningen. Jag har varit ständigt sjuk.
Jag har väntat tills jag känt mig stark nog för att träna och sen ändå tagit det lugnt ett tag där efter, inte tröttat ut kroppen i onödan. Men nu börjar jag känna att det är skit samma, blir ju ändå sjuk igen. Kvittar dessutom om jag spelar hockey, simmar eller bara promenerar.
Promenera gör jag nästan varje dag, då jag tycker att det är skönt och den lilla biten jag går är inte för mycket även när jag är förkyld. De dagar jag känner mig pigg så känns det som jag skulle kunna promenera hur länge som hellst, men då vet jag att jag kommer ha förkyldningen tillbaka dagen efter...
Är så VARJE gång.
Det är inte så att jag fryser när jag är ute heller.
Jag har en varm och gosig jacka, tjocka vantar och halsduk, samt att jag ofta har på mig termobyxor... Har även alltid mössa på mig.
Jag är den som ser ut som om jag ska på en tur till Nordpolen bara för att jag ska ner till affären... Men jag svettas ju inte heller i mina kläder, utan är så där lagom klädd.

Fattar inte hur jag ska bli frisk.

Är det avsaknaden av sol som gör att kroppen inte orkar?
Jag menar det kan ju inte bara vara vitaminerna som man får av solen, då jag får i mig dessa genom vitamintabletter och nyttig mat. Kan det vara bara det att man blir tröttare och mer mottaglig för virus när man inte ser solen så mycket som man kanske egentligen behöver.
Denna vintern har ju varit så lång nu och vi har ju faktiskt kommit in i Mars månad och då ska det väl ändå vara VÅR...??!!

Kanske ingen som kan ge mig svar på den stora frågan men kanske kan ge mig fler tips på hur jag ska göra för att ORKA mer...

Inga kommentarer: