måndag, december 27, 2010

Vecka 9

Känner att tiden går ganska snabbt ändå. Redan vecka 9, bara 31 veckor kvar. Jag börjar få en liiiiten bula på magen, men jag kan fortfarande använda mina vanliga jeans och det är bara jag och T som kan se bulan då vi vet hur magen såg ut innan. Tar nog några veckor till innan andra kan lägga märke till den.
Illamåendet är nästan helt borta, kan vara för att jag VET vad som gör mig illamående och undviker dessa sakerna så mycket jag kan. Men jag tror det har minskat. Gör ju det när kroppen vänjer sig vid hormonförändringarna. Annars mår jag nog ganska mycket som vanligt.

Vad skriver experterna på familjeliv.se då?
Om min kropp: Tandköttet blir uppmjukat och kan därför bli mer lättblödande, var därför extra noga med tandborstningen. Olika graviditetshormoner påverkar dig, man kan fortfarande känna sig trött och illamående, men det brukar gå över om några veckor. En del kvinnor har små blödningar tidigt under graviditeten, det är inte ovanligt att det sker när mensen brukade komma. Det kan bero på alla hormonförändringar och på att slemhinnorna i kroppen blöder lättare när man väntar barn. Om blödningen skulle göra ont ska du söka hjälp.

Embryot: Embryot är nu stort som jordgubbe, cirka tre centimeter och fötterna är cirka två millimeter stora. Halsen tar form och käkarna är färdigutvecklade. Munhåla och näsa förenas, öron och näsa kan nu ses och ansiktet börjar totalt sett få mänskliga drag. Känseln utvecklas och embryot kan redan nu få hicka ibland.

3 cm är ganska stort ju... En liten mini-människa där inne. Inget jag känner dock men bara vetskapen att bebis ligger där inne är mysigt. Hoppas bara att bebis har det bra där inne och växer fint. Jag märker ju på min aptit att det är något som tar lite energi från mig. Jag äter och äter men kan ändå känna mig hungrig ibland.
Något som jag är grymt sugen på väldigt ofta är Pommes Frites. Kanske inte det nyttigaste att bli sugen på under en graviditet, men det är SÅ GOTT!!! Tror det är de snabba kolhydraterna och saltet som min kropp vill ha.

Jag mår bra och jag tror att bebis mår bra och det är det viktigaste.

Inga kommentarer: