måndag, december 20, 2010

Vecka 8

Mycket som händer nu känner jag.
Illamåendet kommer och går, det är värst när jag äter mat, sån där lagad mat, men jag mår inte illa om jag äter frukt och mackor. Men det kan jag ju inte leva på, fast det är gott att clementiner och sånt är så gott just nu, för såna slinker det ner ett antal om dagen.
Jag är jämt kissnödig... även om det var 5 minuter sedan jag gick.

Vecka 8:
Nu växer livmodern och storleken kan jämföras med en apelsin. Det är vanligt att man måste kissa mycket oftare än normalt. All glatt muskulatur, det vill säga sådana muskler som du inte kan styra, som livmodern, blodkärlen och tarmarna, blir slappare. Det kan göra att du får förstoppning. Risken för åderbråck, hemorrojder och urinvägsinfektioner ökar också. Om du drabbas när du är gravid är det viktigt att du får behandling tidigt.
Embryot är nu omkring 25 millimeter. Fingrar och tår kan ses tydligt men är fortfarande täckta med simhud. Överläppen skapas samt nästippen. Hjärtkonstruktionen är nu utvecklad och slår med 150 slag i minuten, det vill säga dubbelt så fort som hos en vuxen.

Allt detta är så spännande, att ha någon där inne som växer så fort. Redan runt 2 cm. Fatta att bebis växer i en enorm hastighet, tur man inte känner det. Att livmodern växer det märker jag av, byxorna som börjar dra lite på magen, men jag har jeans som jag utan problem kan använda ett bra tag till. Det är det bästa med att svänga lite i vikt, har ju några storlekar hemma.

Inga kommentarer: