söndag, december 26, 2010

Julen

Julafton firade jag hos min syster. Inte så mycket folk och Fredrik var enda barnet, men han hade trevligt och gnällde inte om något alls, inte ens om att få öppna julklapparna.
Vi började med julmat med skinka, prinskorv, köttbullar, potatisgratäng, sill, ägg, ost och en massa annat gott. Mycket gott var det. Fredrik åt lax, ägg och lite annat, han fick ju välja helt själv. Till detta drack vi coca-cola, julmust eller öl.
Efter maten så var det dags för Kalle Anka på tv. Till detta mumsade vi lite julgodis och clementiner. Detta stog nog framme sen hela kvällen så man åt hela tiden av det.
Efter Kalle där alla hade suttit och tittat så ville Fredrik öppna lite julklappar. Han läste och delade ut alla klapparna med lite hjälp av kusin MM.
Fredrik fick kritor, pennor, ritböcker, lego, Pettson och Findus filmerna, en bok om Pettson och Findus, en bok om hockeyspelare, presentkort på Stadium, finger Skateboard med ramp och sen det som varit på bild innan, en målvaktsutrustning för streethockey. Denna har han önskat sig så mycket, han ska ha den när han tränar hemma så han blir bra på isen sen säger han. Så T eller jag ska öva skott på honom här hemma medan han ska öva på att ta pucken.
Efter julklapparna så åt vi lite gröt, fanns både vanlig risgrynsgröt och ris á la malta att välja på. Fredrik ville inte ha, men han åt lite av julgodiset istället samt att han fick ostbågar av RM.
Fredrik började rita med sina pennor och ritböcker, efter en stund hämtade kusin MM också ritböcker och ytterliggare en stund senare så satt även min moste MN och ritade vid bordet. Julpyssel är väl vad det kallas. Fredrik tyckte att detta var riktigt kul iaf.
Sen drack vi glögg och åt lussebullar, tror inte jag orkade hela min... Var SÅ mätt. Kände mig nästan mätt hela dagen från det vi hade ätit julmat, men det är så gott att sitta så tillsammans och bara snacka och äta gott, så man stoppar i sig något hela tiden ändå.
Vi åkte hem ganska sent och nattade oss.
Juldagen grydde sen...
Jag var lite trött från igår, men fixade frukost till oss här hemma.
Sen fixade vi oss klara för en tur på vägarna igen.
Vi åkte och hämtade JL för att ha henne med oss till hennes pappa (Ts bror) ML.
Började med att fixa en grej på elgiganten, mycket folk där och jag, Fredrik och JL satt kvar i bilen och lekte lekar medan T var själv där inne, kan säga att det var frost på insidan av bilrutorna när han kom ut igen.
Vi tog vägen inom McDonalds och köpte lite mat till oss alla sen körde vi vidare mot Eko. Där köpte jag ny overall till Fredrik då katterna hade kissat på hans täckbyxor samt att dom började gå sönder. Han behövde alltså nytt och det fanns inga byxor där men en fin overall för 200kr hittade vi.
Nu började det långa bilresan mot ML och TK. Där fikade vi sen och bytte lite julklappar. Tydligen hade även jag och T varit snälla för vi fick också en julklapp.
När det började bli mörkt körde vi hem med JL och sen stannade vi där och fikade och bytte lite julklappar också. Vi bestämde också hur vi ska göra på nyår då vi ska fira där hemma.
När vi kom hem sen så var jag trött och orkade inte med så mycket, blev en macka innan jag kröp ner i sängen och Fredrik bestämde själv när han ville sova och nattade sig helt frivilligt och frågade T om han ville läsa för honom. Så detta gjorde han medan jag nattade mig.
T stannade uppe en liten stund längre än mig och jag tror jag hade somnat när han kom in i sovrummet.
Idag blir det en lugn hemmadag utan stress, men jag ska diska och städa lite, för det behövs.
Men innan jag drar igång med något sånt så ska jag äta frukost. Ska se om Fredrik också vill ha lite... Han sitter redan och spelar tv-spel på sitt rum.

Inga kommentarer: