fredag, september 10, 2010

Dagen

Idag har jag ont som ni kanske förstår med tanke på mitt förra inlägg. Jag är inte den som tar smärtstillande i tid och otid. Mest för att det inte hjälper ändå… Men idag gör jag iaf ett litet försök. Känns ingen skillnad än.
Jag ringde och pratade med 1177 om det i onsdags. Sköterskan jag fick prata med där ställde ca 100 frågor och sen gav hon mig rådet att ringa till vårdcentralen om tid till läkare. Hon sa att det kan röra sig om reumatisk värk men det är ju inte säkert, men det är bäst att få testat det tidigt så man kan få hjälp snabbt. Finns ju dock inte så mycket att göra mer än att försöka hindra det från att bli värre samt att jag kan få rätt smärtlindring.
Om 2 veckor fick jag tid, och då för att jag valde att gå till en annan läkare på vårdcentralen än den jag egentligen ska gå till för annars hade jag fått vänta till mitten av oktober… LÅNG tid tycker jag.
2 veckor är också lång tid. Speciellt då det känns som att det blir värre och värre för varje dag.
Kanske mitt fel, men städa och fixa borde jag ju kunna göra.
Igår kväll, kl 22, så fick jag ett AD/HD-ryck och städade på toa. Tömde badrumsskåpet, torkade rent och flyttade hyllorna lite, sorterade bort det som inte ska vara i skåpet och ställde in det andra snyggt och prydligt. Städade även vasken, kämpade lite med en massa kalk som har suttigt sen jag flyttade in. Har under årens gång tagit lite varje gång jag städat, men igår så var det ju ett sånt där ”ryck” så då fick jag bort det mesta. Men jag var tvungen att ge upp då jag fick SÅ ONT i händerna och upp i armarna, när jag slutade så satte jag mig i soffan och det värkte så jag nästan började gråta… Men jag kunde somna och när jag vaknade så var det lite bättre. Men ONT, det har jag.

Blir en lugn dag, ska bara fixa här hemma i min egen takt och försöka lyssna på händerna. Ska tvätta i eftermiddag men det kommer gå bra. Har min lille hjälpreda hemma då ju.
Fredrik är så snäll och tycker det är kul att hjälpa till ibland. Han är duktig när han gör det för han vet precis HUR man ska göra med tvättmaskin och torktumlare.
Kommer gå bra för honom i livet sen =)

Så nu när han är i skolan så ska jag läsa på lite om de politiska partierna så jag vet hur jag ska rösta nästa vecka. Svårt val i år. Alla har något bra och något dåligt. Men jag får läsa på ordentligt så kanske det blir rätt.
Kommer nog rösta lite olika i de 3 områdena och kommer nog även kryssa i en person i några av dom. Ser ut som det kommer bli så iaf.

2 kommentarer:

Mezza sa...

hej
tipps från smärtexperten :S
bra att du smörjer med ibumetin...
jag skulle nog tipsa om att du skaffar dig voltaren/diklofenak o käkar regelbundet om dagarna. Inflammationshämmande... och är det reumatisk skit, så bör det bli bättre. Dessutom att du lindar händerna så du inte gör en massa rörelser omedvetet oxå.
Att det går upp i armarna låter lite som att det kan va nerver som e överansträngda tycker jag. E det så, så är det "bara" att stå ut och inte göra mer än nödvändigt. Blir smärtan värre när du slappnar av?

Hur som... smörj på och käka inflammationshämmande... ansträng inte händerna o linda dom löst som en omedveten påminnelse...
mitt bästa tips.

...testa med varma långa hand-bad, härna med barnolja eller nåt i. Kan lindra oxå.

Kram

Maria sa...

Vill vänta lite med för mycket smärtstillande och så tills jag vet VAD det är för smärta. Vist lindrar jag det värsta nu men det känns inte som att det hjälper så mycket.
Sköterskan tipsade om vila men inte sluta göra saker... Men det är så svårt, för jag vill ju hålla på som vanligt. Har ju Fredriks hockey ibland och det är kämpigt för mina händer också.
Går upp i armarna är nog lite fel uttryckt av mig... Det håller sig till lederna, mer i handleden och armbågen. Men det är ju för att jag inte kan sluta greja.
Smärtan ökar precis när jag börjar vila och sen lägger den sig sakta, tar ganska lång tid.

Fortsätter med min gel och försöker stå ut, får se hur länge jag klarar det. Blir ju kallare nu också och det gör att det blir värre.
Morgonduschen är skön för händerna och då lindras den jobbiga morgonsmärtan lite så jag kommer igång snabbare.

Tack för tipsen!

Kram