torsdag, juni 10, 2010

Sura katter

Ja, nu har dom stora fått en dos mot öronskabb. Tydligen hittade veterinären det på Zeus när han kastrerade honom. Och om en katt har det hemma så är det ganska 100% säkert att alla katterna i hushållet har det. Så idag fick Zeus och Shiva första dosen av medicinen, Mini är ännu för ung för att få sin.
Det är Spot-on lösning som man ska sätta i nacken som heter Stronghold.
Får se om jag gör som veterinären sa och sätter 2 doser eller om jag gör som det står i FASS och sätter bara en dos, jag har iaf medicin för 2 doser hemma.
Måste bara säga att FAN VA DYRT det är med medicin till djur.
Jag förstår att folk drar sig för att ta sina djur till veterinären och höra att dom behöver medicin. Inte nog med att det är svindyrt att gå till veterinären men att betala den enorma summan på 630kr för att detta. Trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle vara SÅ dyrt. Men jag kan ju inte heller hoppa över att behandla dom. Har inte samvete att göra så mot mina älsklingar.
Får väl helt enkelt prioritera bort mig själv denna sommaren också, inget nytt till mig alls på ett tag. Tur att Freddan fortfarande passar de flesta sommarkläderna han hade förra sommaren.
Sura är katterna nu iaf. Dom gillade inte alls att få klet i nacken. Det luktar dessutom ganska starkt.Zeus är inte lika sur som Shiva, hon kommer inte ens fram till mig nu. Fast det är sånt som brukar gå över efter ett tag. Zeus var sur på mig i 3 dagar efter han hade varit hos veterinären men nu är han sitt vanliga igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, vi måste köpa med köpa såndär Spoton...för fästingar. Mest för att vi inte vill ha borelia eller hur det nu stavas. Vincent särskilt får lätt fästingar. Men jag har hört att man kan ta barnolja på kattöron ifall dom har skabb. Vet inte om det funkar, men en veterinär sa det till min bror när hans katt fick det.
Men men, hehe du får smöra för katterna och köpa nåt extra gott till dom;)

//Jessica Fält

Maria sa...

Barnolja funkar temporärt, lindrar mest bara men tar inte bort skabb helt. Var iaf den info jag fick av veterinären sa till mig.
Det verkar ha gått över ganska bra nu. Spot-on kletet har torkat nu och katterna har fått tvätta sig.
Hoppas bara att problemen försvinner helt nu.