söndag, maj 30, 2010

Sista tiden

Så nu har jag lite ork och styrka att börja blogga igen, eller att ens göra något över huvud taget. Blir så tungt ibland att jag bara vill lägga mig i sängen, tyvärr kan man ju inte det utan då blir det så att man gör det man absolut måste för att överleva, iaf så att Freddan har det han behöver.
Denna gången var det som vanligt vi denna tiden på året, jag tappar orken av all stress inför att få sommaren att gå ihop. Allt med sluttentor, sommarens ekonomi och hur jag ens ska överleva sommaren. Vad som ska hända till hösten och om jag ens kommer in på skola då...
Detta är den värsta tiden på året.
Ska man inte bli glad av att sommaren är på väg?
Jag kan njuta av solen strålar och känna mig piggare för stunden av det, men nu har det inte varit så mycket av den varan heller.
Min stress visar sig genom att jag till slut inte ens orkar ta mig in i duschen vissa mornar. Helt kraftlös. Detta är något som kommer smygande från slutet av mars.
Att känna stressen med att söka jobb man vet att man inte kommer få. Att känna paniken komma för jag blir tvungen att gå till socialen.
Att kolla upp vad man har för rättigheter och vilka skyldigheter man har för att få hjälp, detta är helt okej att göra, men att sen få det att funka i praktiken. Där kör jag fast. Att "få tummarna loss" att göra det i tid är näst intill omöjligt. ÅNGESTEN kommer så fort jag ens tänker ordet "socialförvaltningen". Paniken att kanske inte få hjälp denna gången heller...
Ja, det har varit så förr.
Jag har kommit dit när det hänt saker och jag inte fått in de pengar jag har haft rätt till. Jag fastnade mellan några stolar för 7 år sedan och blev vräkt för att jag inte kunde betala hyran. Detta hände när Freddan var nyfödd och föräldrapengarna inte kom från försäkringskassan fast att alla mina papper var okej. Soc vägrade betala ut pengar då jag skulle få från FK, men FK betalade inte ut då jag av en underlig anledning hade fått ny handläggare fast att mina papper hade godkänts 1 månad tidigare. Där satt jag... Första gångs mamma, ensamstående och helt utan pengar.
Någonstans står det att soc MÅSTE hjälpa en barnfamilj med boendet så att barnen har tak över huvudet, alltså se till att en barnfamilj inte blir vräkt eller hjälpa med annat boende. Nu satt jag fast mellan två statliga förvaltningar och fick inga pengar mer än barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll. Det som var viktigast, mat och blöjor till Freddan köpte jag, allt annat fick vänta och pengarna gick till räkningar. Men hyran var för stor och jag blev vräkt.
Anledningen jag fick från soc var att jag var FÖR SKÖTSAM. Min handläggare sa till mig att om jag hade haft någon form av missbruksproblem, ex knark, så hade jag fått hjälp direkt.
Jag hade då tur och fick bo med min då ganska nyfunna pojkvän och jag lämnade stan.
När vi sen inte klarade att bo i hans lilla lägenhet så valde jag att flytta till eget istället för att vi skulle köpa större. Jag ville bo på olika håll. Klarade inte riktigt av samboskapet.
Jag och Freddan flyttade till en 2a och fick hjälp med hyran av soc och jag jobbade lite extra som lokalvårdare då. Men jag hade inte mycket möbler att fylla lägenheten med. Jag frågade soc vad man hade rätt till och ansökte om pengar till detta.
Avslag igen.
Vi skulle dela enligt sambolagen sa dom.
Fast det var ju det vi gjorde... Det som köps för det gemensamma boendet ska delas inget annat. Vi hade inte köpt mycket tillsammans när jag flyttade in och allt annat hade han haft sen långt innan. Mina möbler jag hade när jag blev vräkt var borta då de varit så gamla redan då att de inte överlevde en flytt...
Fixade sambolagen i pappersform och markerade all det som gällde hur det var vid separation och skickade in till soc med överklagan. Dagen efter så ringde högsta "hönset" på soc och bad så mycket om ursäkt för handläggarens beslut och betalade ut pengar så jag kunde köpa säng (till mig), soffa, matbord och tv/radio, dock fick man bara köpa begagnat sa dom och det gör inte mig något då jag alltid köpt begagnat.
Men även förra sommaren var det strul med soc, jag hittade ett jobb som jag skulle gå till, blev sjuk och sen ramlade denna stress över mig och sommaren sket sig, soc hjälpte mig inte då för jag kunde ju gå till jobbet eller sjukskriva mig.
Hade som tur väl en underbar vän som hjälpte mig ur krisen då.
Denna vän har jag bett om hjälp nu igen. Han ska rycka in som min ekonomiska rådgivare och hjälpa mig med alla myndighetskontakter. Om det behövs så är jag även villig att skriva på en fullmakt. Alltså jag litar på honom till 100% när det gäller allt.
Han vet hur jag haft det och förstår att jag har svårt att lita på att jag kommer få den hjälp jag behöver. Jag har dock funderat på om jag ska fixa någon form av "sjukintyg" så att det finns bevis på varför jag behöver hans hjälp. Men jag ska prata med min vän om det först.

Jaja, nu är det iaf så att jag kommer inte klara denna sista kursen utan kommer få göra någon form av omtenta, hur vet jag inte. Jag har 2 andra tentor som jag också ska skriva om, den ena är från hösten, men den är nog ganska lätt. Missade den för jag låg i maginfluensa, tror jag det var, och sen hann jag inte ikapp. Men jag ska sitta med dessa nu. Jag är ju ändå arbetslös och Freddan sysselsätter sig ganska bra själv. Blir vädret bättre så kan man ju även sitta ute och skriva.

Ber om ursäkt för ett ganska långt inlägg men nu tror jag att jag fått med det mesta, annars så fyller jag på vid ett annat tillfälle. Tror jag ska orka blogga mer nu igen.

Inga kommentarer: