lördag, maj 22, 2010

Föreläsning om AD/HD

Var på en föreläsning på Studieförbundet Vuxenskolan i onsdags, AD/HD i allmänhet och hos flickor i synnerhet. Föreläsare var Marie Nilsson, mamma till en dotter med diagnosen AD/HD.
Mycket givande föreläsning tycker jag. Hon berättade först om sin dotters liv, egentligen om hela familjens liv men mycket hur dottern hade haft det.
Jisses vad mycket jag kände igen...
Småsaker och händelser som de hade varit med om var som plockade från mitt liv. Läskigt att känna igen sig så i någon annans liv.
Hon berättade även om symptom, diagnosen och vad man bör tänka på i vardagen. Så jag tänkte här skriva ner det som hamnade i mina anteckningar som jag förde medan jag lyssnade.

1. Problemen ”dyker upp” i början av skolan. Alltså dom märks mer tydligt då.
2. Utvecklingsmässigt ligger man på en nivå på ca 30% yngre än jämnåriga. Leker gärna ganska högt upp i åldrarna.
3. Leker gärna bara med en kompis åt gången och bestämmer gärna ”reglerna”.
4. Blyga och tillbakadragna, men får ofta utbrott hemma.
5. Struktur i vardagen är mycket viktigt. Kan vara bra att ha ett veckoschema som följs noga och som är lätt att förstå för den som har problemen. Och om man skulle iväg så är det ganska viktigt att man faktiskt kommer iväg på utsatt tid.
6. Man måste tänka på att syskonen i familjen far ganska mycket illa och liksom ”glöms bort”. De kan behöva ha någon att prata med och/eller verkligen ha egentid med föräldrarna.
7. Under högstadiet har tonåringar som det är redan ganska mycket problematik med att bli vuxen, detta kan förvärras på grund av utvecklingsproblemen. Detta är oftast en mycket jobbig tid för tjejer och i skolan kan dom stöta på mycket oförståelse.
8. Man dricker väldigt ofta stora mängder Coca-Cola om man har AD/HD.
9. Motoriska svårigheter förekommer ibland. Detta kan man också ha i munnen, då kan få ett lite sluddrande eller lite otydligt tal.

AD/HD är en störning i två delar, därför delas namnet med /.
AD = Uppmärksamhetsstörning
HD = Överaktivitetsstörning

Hyper = utåt (aggressiv, rastlös, gör saker hela tiden)
Hypo = inåt (lugn, svårt att komma igång) oftast flickor.
Detta är hur problemen visar sig, om man är utåt- eller inåtagerande. Och man kan göra båda vid olika situationer.

Diagnoser sätt i 3 delar med kriterierna som gäller enligt DSM IV 1994 och dessa är uppsatta för pojkar men används också till flickor.
Uppmärksamhetsdelen har 9 kriterier och man ska uppfylla minst 6 av dom.
Hyperaktivitetsdelen har också 9 kriterier där man ska uppfylla minst 6.

De största skillnaderna mellan pojkar och flickor är:
Pojkar:
Hyper
Utbrott i skola
Ganska lätt med kompisar
Snabbt klara med saker

Flickor:
Hypo
Utbrott hemma
Svårt med kompisar
Svårt att komma igång

Fler saker som är typiska för flickor:
Sömnproblem
Skrikiga
Inte nöjda
Pratar mycket
Svårväckta
Stökigt på rummet
Dagdrömmer
Fritidsproblem
Glömmer
Ont i huvud/mage
Svårt att veta vad som förväntas av dom
Svårt att vänta på sin tur
Svårstartade
Rastlösa
Utanför i skolan/konflikter med kompisar

Hennes hemsida är: http://www.miou.se

Böcker hon tipsade lite extra om:
Flickor med AD/HD (2002) av Kathleen Nadeau
Explosiva barn (2007) Ross W Greene

Inga kommentarer: