måndag, april 26, 2010

Höghastighetståg utlovas vid vinst...

Det är ju valår och då kommer ju alla dessa löften.
Hoppas bara man kan hitta rätt i jungeln innan det är dags att rösta...
Här har de rödgröna partiet lovat lite:

http://aftonbladet.se/nyheter/article7020166.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1965129/rodgrona-utlovar-satsning-pa-hoghastighetstag
http://www.dn.se/debatt/vi-bygger-hoghastighetstag-om-vi-vinner-valet-i-host-1.1083335


Det är ju jättebra med satsning på järnvägen och kollektivtrafiken. Om det kan hjälpa tågen och bussarna att hålla tidtabellerna och att dom fungerar som dom ska hela året. För att åka kollektivt är inte så fel. Jag trivs själv med att pendla så. Gör det till plugget, men där finns ju problem, sena tåg, trasiga tåg eller trasiga växlar... Och sen samma problem med bussarna. Men om bara detta hade åtgärdats så hade själva resandet inte varit problem.

När jag reser långt med tåg så finns det oftast tillgång till nätuttag så man kan använda dator hela resan. Men här kommer ett annat problem, intenet. Det finns men jag tycker att det funkar dåligt. Kanske ska lägga lite pengar på att bygga ut det så man kan arbeta nästan normalt medan man reser. Att det sen tar lite tid gör ju inget, måste allt i samhället gå så snabbt? Kan kanske vara bra om man blir tvungen att ta lite pauser i livet ibland. Men på tåget kan man ju göra annat samtidigt. Känns lite som att Sverige är ett för litet land för just höghastighetståg. Jag är inte emot tekniken, men det har lite med säkerhet och vår fina natur att göra. Dessa tåg måste ju ha en mer skyddad bana så att inte djuren kommer in på den. Det händer ju med de vanliga tågen men jag kan tänka mig att i högre hastighet så är faran för tåget ännu större. Djuren dör ju även vid kollision med vanliga tåg.

Bussarna är också bra att åka tycker jag. Beror lite på var man ska. Här i stan kan det ta väligt lång tid att ta sig från ena sidan stan till andra, speciellt om man måste byta buss inne i stan. Men det beror ju på att dom inte kommer in i tid eller att det inte passar att åka mellan vissa turer. Dom är planerade så att när bussen jag åker med kommer in har bussen jag ska åka med sen precis kört och nästa går om minst 10 minuter, men oftast är det en väntetid på 20 minuter. Detta gör att man hellre väljer bilen, speciellt om man ska handla eller liknande. För att det kanske inte går att gå eller cykla med sakerna. Och har man barn så är det lättare att då ta bilen. Men annars så funkar det mycket bra med buss och barn.

Miljömässigt så är ju kollektivt det bästa sättet att ta sig fram, så denna satsning är på det viset helt korrekt. Vi måste tänka på vår miljö, den ska överleva även till våra barn, barnbarn och flera generationer till. Om någon generatione eller 2 så finns andra trafikmässiga alternativ eller andra sätt att leva så det är blir bättre för naturen, men tills den tekniken finns så måste vi göra allt vi kan.

Arbetstillfällena som dessa investeringarna ger hade ju varit underbart i dagens samhälle. Det behövs jobb. Om det blir så som i förslaget så blir det 10000-15000 jobb fram tills år 2021. Det är ju bra, det är ganska många år, många som får komma in på arbetsmarknaden. Sen får man ju se på vad förändringarna i sig ger för möjligheter. Det blir lättare för många att resa till arbeten på annan ort utan flytta. Fler företag kan lättare skicka saker mellan olika platser och därmer kan täcka en större yta och på så sätt ge fler jobb på större yta, på sikt.

Att även lova att INTE minska investeringarna på vägtrafiken är mycket viktigt, för bilen behövs. Vi klarar oss inte utan. Man åker mycket till platser där det inte går kollektivtrafik eller gör saker som man inte kan lägga på kollektivtrafikens ansvar. Man kan inte ta med sig vad som hellst på bussen ju... Sen har vi ju alla brådskande resor som behövs vid olika tillfällen i vardagen. Allt detta måste ju också fungera som vanligt.

Inga kommentarer: