lördag, september 05, 2009

Oj oj det var ett tag sen...

Dags att försöka göra en liten genomgång av tiden som gott.

Freddan har börjat skolan nu.
Han är en stor pojke och tycker att det är toppen.
Det har ju gott ett tag nu och han trivs bra och verkar ha hittat några nya vänner och kommer väl överrens med alla där. Han tycker fröknarna är snälla och han bara längtar efter att få läxa. Ska få det på film så man kan visa honom det sen när han blir äldre och inte vill ha läxa längre... I skolan så har dom inte mycket lektioner men så går han bara i 0an. Lite då och då så har dom frivilliga stunder då dom kan sitta och rita eller skriva. Sen har dom gymnastik en gång i veckan och det tycker Freddan är riktigt kul.

Jag var på Tropikmässan på Yllan. Åh vad jag bara vill skaffa mig en orm nu... Jag vill inte ha någon jättestor utan det räcker med en Majssnok, men jag vill ha en blodröd, hellst enfärgad och den är OVANLIG. Så jag får hitta den via uppfödare på nätet då det fanns ingen på mässan. Men jag måste skaffa terrarie och alla andra smågrejer först, men så småningom så ska jag få min orm.

Min bror JBs dotter döptes för ett tag sen. Lilla Moa var så fin i familjens dopklänning och allt var trevligt. Tja, kyrkan kl 9.30 var kanske inte SÅ kul, men fint var det iaf.

Jag har bytt utbildning, går nu i Lund. Läser Filmvetenskap just nu. Får se vad jag blir på det, men jag är ganska sugen på att forska och hur film påverkar barn och ungdomar. Men jag får se hur det blir med det, har ett tag kvar i plugget om jag ska klara det. Det som jag läser nu är på 1 år och sen kan jag välja en fortsättning, men det är inget jag måste läsa utan det är frivilligt. Planen är nu att läsa det också men även tenta av det jag missat innan.
Hur man läser Filmvetenskap är olika i hela Sverige men i Lund där jag går så börjar vi med liten introduktion som heter Filmens estetik. Efter det så går vi över till Den tidiga filmen. Allt detta går ut på att man går på föreläsningar och även filmvisningar. Detta tycker jag är väldigt intressant, det vi pratar om är allt som har med film att göra, så som lite hur man filmar, men mest om hur filmer är uppbyggda, vad dom innehåller och hur åskådaren är "aktiv" i en film.

Några dagar jag var i skolan så var Freddan sjuk hemma hos mamma. Han sov där även en natt och det funkade riktigt bra. Så här kommer det vara någon gån i veckan nu när jag pluggar i Lund då jag börjar så tidigt. Men då kommer han ju inte vara hos mamma hela dagen utan hon ska ta honom till skolan. Men då slipper han ju fritids på morgonen. Skönt att ha mamma som man kan få hjälp av i såna här sammanhang.

Freddans lillasyster AE har blivit 6 år nu. Hade kalas idag och det var som vanligt mycket folk som firade henne.

Freddan och AE går i samma klass i skolan och tycker att det är skönt att ha varandra där. Någon gång när dom är äldre så kanske dom inte gillar det lika mycket, men just nu funkar det bra, för dom leker inte så mycket med varandra och det finns många i klassen som inte ens vet att dom är syskon.

Har varit lite förkyld och haft mycket att göra ett tag nu så jag har inte träffat PH på ett tag. Har knappt haft tid med mig själv men självklart saknar jag honom. Men jag vill vara pigg och glad när jag träffar honom, den senaste veckan har jag suttigt i tvsoffan kl 20 och nästan somnat, sen har jag istället haft problem när jag lagt mig i sängen någon timme senare och inte kunnat somna knappt. Jag har för mycket tankar som snurrar i skallen men det går väl över någon gång. Hoppas jag.

Nu blir det film en stund och sen ska jag sova lite.
Ska även försöka skärpa mig med bloggandet nu.

Inga kommentarer: