tisdag, juli 28, 2009

Prinsen 25/7-2006 - 26/7-2009

Prinsen var 7 månader när han kom till mig.
Han var en misshandlad och rädd katt.
Jag var inte säker på att jag skulle kunna ta hand om honom på det viset han behövde men jag var villig att ge det ett försök.
Han smög runt utan att han märktes den första månaden men sen kunde jag sakta börja klappa honom.
Efter ett tag blev han den bästa vän jag haft.
Kom till mig när jag var ledsen och bara låg hos mig, när jag var glad så busade du och när jag var ensam så sov du hos mig trotts att du inte fick vara i sängen...
En finare katt får man dessutom leta länge efter och ändå så tror jag inte att det finns...
En underbart snäll och mysig katt med ett lugnt sinne.
Han var så som en katt ska vara.
Egensinning men mycket snäll.
En katt som honom kommer jag aldrig att hitta igen.
Han är mycket saknad och jag kan inte sluta tänka på honom.

Han hade en kattvän och det var vår andra katt Shiva.
Dom var vänner från första dagen hon kom till oss.
Gjorde allt tillsammans, lekte, sov, åt och ibland trängdes dom även i kattlådan...


Här ligger han på en av sina favoritplatser.
Sin stol på balkongen, där var det härligt.
Att ligga och känna vinden i pälsen och höra fåglarna kvittra.
Denna älskade katt gick bort på ett tragiskt vis.
Ett misstag av en människa som inte verkade förstå vad som kunde hända trotts stränga varningar av mig. Jag är så arg för detta så det finns inte ord för det.
Han glömde stänga ett fönster på balkongen och någon timme senare så hittade jag Prinsen ute på marken nedanför... Det är 7 våningar.
Min enda tröst i detta är att Prinsen dog omedelbart.
Han ligger nu under ett körsbärsträd bland liljekonvaljer hemma hos min bror. Det är en fin plats och jag tror att Prinsen trivs bra där.
Nu är det bara en svår sak kvar att göra och det är att berätta det hemska för Fredrik. Han är ju iväg hos sin pappa Peter och kommer få veta det när han kommer hem.
Jag vet att han kommer bli väldigt ledsen och arg han också.
Precis som jag är nu.
Men med tiden så kommer vi komma över detta hemska.
Prinsen, jag gjorde allt jag kunde för att få ha dig hos mig länge, men tyvärr blev det inte så. Jag vet att du hade det bra hos mig och att du trivdes här. Jag saknar dig så mycket. Jag lovar dig nu att jag ska ta hand om Shiva så att hon får det bra trotts att du inte är här och myser med henne. Hoppas att du har det bra i katthimmlen bland andra katter som jag vet finns där. Jag vet att du inte är ensam där, du har Tiger, Smulan och Lina där.
Fan vad livet är orättvist ibland...

4 kommentarer:

ixzorra sa...

Vilken helt underbar katt, så fin. Vet hur jobbigt det är som sagt. Tänker på dig. Tänk att folk inte lyssnar på en, när man säger till om såna viktiga säkerhets grejor, för ens djur.

Jessica J sa...

Hej Mia, var ett tag sen man pratade med dej, men jag ville bara lämna ett beklagande! Jag förlorade min lilla Smula med för snart ett år sen pga av folk som inte ser sig för i trafiken.

Hade henne i tio år...väldigt älskad och saknad! Så jag ville bara skicka en kram!

KRAM!
//Jessica(Marias syrra)

Anonym sa...

<3
kärlek och varma kramar...
/Jezzz

Maria sa...

Tack för kommentarerna, det värmer.